U skladu sa članom 12. i 22. Zakona o udruženjima
("Sl. glasnik RS", br. 51/2009, 99/2011 - dr. zakoni i 44/2018 - dr. zakon) i članom 18. Statuta Saveza ekonomista Srbije, Skupština Saveza ekonomista Srbije, održana dana 11. maja 2023. godine u Beogradu usvojila je
STATUT
SAVEZA EKONOMISTA SRBIJE
I Opšte odredbe
Član 1.
Savez ekonomista Srbije (u daljem tekstu: SES) je nestranačko i neprofitabilno udruženje ekonomista Srbije osnovano 30.11.1944. godine radi ostvarivanja ciljeva u oblasti unapređenja ekonomske nauke i prakse u Srbiji.
Član 2.
Pod ekonomistima se podrazumevaju nosioci univerzitetskih akademskih i strukovnih diploma, kao i nosioci master diploma, magistarskih diploma i doktorskih diploma, svih iz oblasti ekonomije, poslovnog upravljanja i poslovne statistike i informatike.
II Ciljevi i delatnost
Član 3.
Osnovni ciljevi SES-a su:
1. Razvoj i popularizacija ekonomske nauke i struke;
2. Aktivnosti na unapređenju kvaliteta korporativnog i javnog upravljanja;
3. Aktivnosti na unapređenju privrednog sistema, regulative i ekonomske politike;
4. Aktivnosti na poboljšavanju konkurentnosti;
5. Afirmacija etičkog ponašanja u ekonomskom odlučivanju.
Član 4.
Radi ostvarivanja svojih ciljeva, SES stavlja poseban akcenat na sledeće aktivnosti:
- Organizacija naučnih skupova, savetovanja, seminara, okruglih stolova i tematskih skupova;
- Izdavačka aktivnost;
- Prenos znanja kroz obuku i trening;
- Saradnja sa visokoškolskim institucijama, regulatornim telima i državnim organima;
- Saradnja sa srodnim organizacijama u zemlji i inostranstvu.
Pristupanje međunarodnim organizacijama registruje se kod nadležnog državnog organa u skladu sa zakonom.
III Osnovni podaci
Član 5.
Pun naziv udruženja je: Savez ekonomista Srbije.
Skraćeni naziv udruženja je: SES.
Sedište udruženja je u Beogradu, u ulici Bulevar Mihajla Pupina br.147
Savez, pored sedišta, može da ima i poslovnu adresu, za prijem pošte i obavljanje svojih poslovnih aktivnosti. Poslovna adresa SES je u Beogradu, Dobrinjska 11.
Odluku o promeni naziva udruženja, donosi Skupština, promenom Statuta.
Odluku o promeni sedišta i poslovne adrese, donosi Skupština, promenom Statuta.
Član 6.
SES ima svoj zaštitni znak vizuelnog identiteta:
Odluku o promeni zaštitnog znaka, kao vizuelnog identiteta SES-a, donosi Skupština, promenom Statuta.
Član 7.
SES ima svoj pečat i štambilj u skladu sa pozitivnim propisima koji služe za potvrđivanje autentičnosti akata SES-a i dokumenata u pravnom prometu.
Pečat je okruglog oblika standardnih dimenzija 31mm sa sledećim ćiriličkim tekstom SAVEZ EKONOMISTA SRBIJE - BEOGRAD sa skraćenim vizuelnim identitetom SES-a u sredini.
Štambilj je pravougaonog oblika koji sadrži vizuelni identitet iz člana 6. ovog Statuta, a ispod u posebno uokvirenom delu stoji: primljeno, broj, organizaciona jedinica.
Odluku o promeni izgleda pečata i štambilja, donosi Skupština, promenom Statuta.
Član 8.
SES ima svoj memorandum koji se sastoji od vizuelnog znaka i podataka neophodnih za bližu identifikaciju SES-a.
IV Članstvo
Član 9.
SES čine:
- Savez ekonomista Vojvodine
- Savez ekonomista Kosova i Metohije
- društva ekonomista
- kolektivni članovi - pravna lica
SES-u se mogu pridružiti i druge organizacije iz ekonomske i dodirnih struka. Pridružene organizacije se moraju pridržavati ciljeva i Statuta SES-a.
Član 10.
Članovi SES-a imaju određena prava i obaveze.
Prava članova su da:
- ravnopravno sa drugim članovima učestvuju u ostvarivanju ciljeva SES-a;
- učestvuju u odlučivanju na Skupštini SES-a;
- biraju i budu birani u organe SES-a;
- budu blagovremeno i potpuno informisani o radu i aktivnostima SES-a;
- kao i sva druga prava predviđena Zakonom o udruženjima.
Obaveze članova su da :
- Aktivno doprinose ostvarivanju ciljeva SES-a;
- Učestvuju u skladu sa interesovanjem u aktivnostima SES-a;
- Obavljaju poslove i zadatke koje im povere organi SES-a;
- Kao i sve druge obaveze predviđene Zakonom o udruženjima.
Član 11.
Članstvo u SES-u stiče se potpisivanjem pristupnice.
Članstvo u SES-u prestaje prestankom postojanja pravnog lica ili istupanjem i isključenjem.
Istupanje iz članstva SES-a mora biti u pismenom obliku.
Odluku o isključenju iz članstva donosi Skupština. Isključenje člana može uslediti ako isti krši odredbe Statuta ili svojim delovanjem nanosi štetu SES-u.
Član 12.
Članovi SES-a mogu koristiti pogodnosti i povlastice u vezi aktivnosti SES-a.
Vrste, visina, način i rok korišćenja pogodnosti i povlastica utvrđuje se odlukom Predsedništva SES-a.
Član 13.
Članovi organa SES-a imaju pravo na nagradu za učinjeni doprinos u ostvarivanju ciljeva organizacije na bazi svojih aktivnosti i angažovanja.
Odlukom Predsednika SES-a utvrđuju se vrsta i visina nagrade.
V Organi
Član 14.
Organi SES-a su:
- Skupština
- Predsedništvo
- Počasno predsedništvo
- Predsednik SES-a
- Potpredsednik SES-a
- Nadzorni odbor
Član 15.
Mandat u organima SES-a je vremenski ograničen na četiri godine, uz mogućnost reizbora.
Skupština
Član 16.
Skupštinu čine svi članovi SES-a.
Članovi SES-a su:
- Savez ekonomista Vojvodine,
- Savez ekonomista Kosova i Metohije,
- društva ekonomista i
- kolektivni članovi.
Članovi SES-a daju predstavnike u Skupštini u skladu sa Poslovnikom o radu Skupštine.
Svoje predstavnike za Skupštinu, članovi SES-a imenuju na način utvrđen svojim statutima.
Član 17.
Skupštinu saziva i otvara Predsednik SES-a, a njenim radom rukovodi Predsednik Skupštine.
Predsednika Skupštine bira Skupština na mandatni period od četiri godine, bez ograničenja reizbora.
Skupština može biti Redovna i Vanredna. Redovnu Skupštinu saziva Predsednik SES-a svake godine. Vanrednu Skupštinu saziva i organizuje Predsednik SES-a, prema potrebi, ili na zahtev najmanje jedne trećine članova Skupštine. Zahtev članova za sazivanje Vanredne Skupštine, mora da se dostavi Predsedniku SES-a u pisanom obliku, sa obrazloženim predlogom dnevnog reda.
Skupština punopravno odlučuje ukoliko joj prisustvuje najmanje jedna polovina plus jedan predstavnik članova SES-a.
Član SES-a čiji je predstavnik sprečen da prisustvuje Skupštini, pre njenog održavanja, može da ovlasti drugog člana SES-a, člana organa SES-a ili lice zaposleno u stručnoj službi SES-a, da ga zastupa na toj Skupštini.
Glasanje na Skupštini je javno.
Skupština odluke donosi većinom glasova prisutnih predstavnika članova SES.
Za prestanak rada i statusne promene SES-a, kao i za izmenu i dopunu Statuta, kojom se bitno umanjuju prava članova SES-a, potrebna je saglasnost dve trećine predstavnika članova SES-a.
Član 18.
Skupština je nadležna da:
- usvaja, menja i vrši dopune Statuta;
- donosi Poslovnik o radu Skupštine;
- bira i razrešava Predsednika SES-a;
- bira i razrešava Predsednika Skupštine;
- bira i razrešava članove Predsedništva;
- bira i razrešava Nadzorni odbor;
- usvaja programsku orjentaciju SES-a;
- usvaja izveštaje o radu SES-a;
- usvaja finansijski plan i završni račun SES-a;
- rešava žalbe i prigovore koji su upućeni Skupštini;
- donosi odluku o statusnim promenama SES-a;
- donosi odluku o učlanjenju SES-a u druge domaće i međunarodne asocijacije;
- donosi odluku o prestanku postojanja i rada SES-a;
- rešava i druga značajna pitanja za rad SES-a.
Predsedništvo
Član 19.
Skupština bira Predsedništvo, na predlog Predsednika SES-a, koji je istovremeno Predsednik Predsedništva po funkciji.
Broj članova Predsedništva je 45, uključujući i Predsednika Predsedništva.
Članovima Predsedništva mandat traje četiri godine, bez ograničenja reizbora. Ako u toku mandata, bez obzira na razlog, članu Predsedništva prestane članstvo, Predsedništvo svojom odlukom može kooptiranjem da dopuni članstvo, najviše do 1/3 članova Predsedništva.
Predsedništvo punopravno odlučuje ukoliko sednici prisustvuje najmanje jedna polovina plus jedan član Predsedništva.
Predsedništvo sve odluke donosi većinom glasova prisutnih članova Predsedništva. U slučaju podele glasova odlučujući glas je Predsednika Predsedništva.
Sednice Predsedništva, izuzetno, mogu da se održe i telefonski ili elektronski, sa pisanom beleškom koja sadrži sve potrebne podatke o ovakvom načinu održavanja sednice Predsedništva. Odredbe ovog Statuta o kvorumu za održavanje i odlučivanje telefonskih sednica Predsedništva, iste su kao i u slučaju javne sednice i ličnog prisustva članova Predsedništva.
Predsedništvo odluke iz svoje nadležnosti može da donese i bez održavanja sednice, ako je potpišu svi članovi Predsedništva.
Predsedništvo SES-a:
- donosi Poslovnik o radu Predsedništva;
- usvaja izveštaje o poslovanju i budžet SES-a;
- predlaže Skupštini programsku orjentaciju i izmenu i dopunu Statuta;
- daje mišljenja i predloge o upravljanju imovinom SES-a, kao i o drugim pitanjima iz nadležnosti Predsednika SES-a;
- koordinira rad organa SES-a i članova SES-a;
- bira i razrešava Potpredsednika SES-a, na predlog Predsednika SES;
- bira članove Počasnog predsedništva;
- proglašava počasne članove SES-a;
- sprovodi politiku SES-a u skladu sa Statutom, programskom orjentacijom i zaključcima Skupštine;
- donosi odluku o nagrađivanju za najveća ostvarenja u oblasti ekonomije, kao i odluku o davanju drugih priznanja;
- donosi Pravilnik o sistematizaciji, organizaciji i radu Stručne službe i kontroliše njen rad;
- donosi opšta akta kojima se regulišu pitanja u vezi rada SES-a, prema potrebi;
- donosi odluke o formiranju funkcionalnih celina, kojima se regulišu sva pitanja u vezi rada ovih celina;
- imenuje članove redakcije i glavnih i odgovornih urednika časopisa i ostalih samostalnih izdanja.
Počasno predsedništvo
Član 20.
Počasno predsedništvo je počasni organ SES-a. Broj članova Počasnog predsedništva je neograničen. Članove Počasnog predsedništva bira Predsedništvo SES-a.
Mandat članovima Počasnog predsedništva SES-a traje doživotno.
Članovi Počasnog predsedništva SES-a imaju pravo učešća u radu Predsedništva SES-a, bez prava odlučivanja.
Počasno predsedništvo SES-a ima savetodavnu ulogu u domenu nadležnosti Predsedništva SES-a, koja su definisana članom 19. Statuta.
Predsednik
Član 21.
Predsednik SES-a je ugledni ekonomista. Kandidat za Predsednika mora da ispuni uslov da je najmanje četiri godine bio član ili počasni član Predsedništva SES-a.
Predsednika SES-a bira Skupština. Mandat Predsednika SES-a traje četiri godine. Ne postoji ograničenje reizbora.
Predsednik SES-a je ujedno i zakonski zastupnik SES-a .
Predsednik SES-a može da zasnuje radni odnos kod SES-a na neodređeno ili određeno vreme. Radni odnos Predsednika SES-a se može zasnovati na puno ili nepuno radno vreme, s tim da se zasniva na najmanje 1/3 punog radnog vremena.
Član 22.
Predsednik SES-a je nadležan da:
- zastupa i predstavlja SES;
- saziva Skupštinu SES-a;
- predsedava skupovima koje organizuje SES;
- Skupštini predlaže članove Predsedništva;
- Predsedništvu predlaže Potpredsednika SES-a;
- podnosi Predsedništvu i Skupštini godišnji izveštaj i predlaže plan rada SES-a;
- donosi odluke u vezi upravljanja, sticanja i raspolaganja imovinom i sredstvima SES-a;
- planira, organizuje i kontroliše rad stručne službe u skladu sa godišnjim planom rada;
- obaveštava nadležne organe o svim promenama koje se upisuju u registar u zakonom predviđenom roku;
- obavlja i druge poslove u skladu sa pozitivnim zakonskim propisima, ovim Statutom i drugim aktima SES-a, a koji ne spadaju u delokrug nekog drugog organa.
Predsednik SES-a je po funkciji Predsednik Predsedništva.
Potpredsednik
Član 23.
Potpredsednik SES-a zamenjuje Predsednika SES-a u njegovom odsustvu i obavlja poslove koje mu Predsednik SES-a poveri iz svog delokruga.
Potpredsednika SES-a bira Predsedništvo na predlog Predsednika SES-a, na period od četiri godine. Ne postoji ograničenje reizbora.
Nadzorni odbor
Član 24.
Nadzorni odbor se stara o zakonitosti poslovanja i rada SES-a.
Skupština bira Nadzorni odbor u sastavu od tri člana, od kojih, dva člana su iz reda uglednih predstavnika društvene zajednice, a jedan član je iz redova članova Predsedništva. Na čelu Nadzornog odbora nalazi se Predsednik, koga bira Skupština.
Članovima Nadzornog odbora mandat traje četiri godine, bez ograničenja reizbora. Ako u toku mandata, bez obzira na razlog, članu nadzornog odbora prestane članstvo, Nadzorni odbor, svojom odlukom može kooptiranjem da dopuni članstvo, najviše do 1/3 članova Nadzornog odbora.
Nadzorni odbor punopravno odlučuje ukoliko sednici prisustvuje većina članova.
Nadzorni odbor sve odluke donosi većinom glasova prisutnih članova Nadzornog odbora. U slučaju podele glasova odlučujući glas je Predsednika Nadzornog odbora.
Sednice Nadzornog odbora, izuzetno, mogu da se održe i telefonski ili elektronski, sa pisanom beleškom koja sadrži sve potrebne podatke o ovakvom načinu održavanja sednice. Odredbe ovog Statuta o kvorumu za održavanje i odlučivanje telefonskih sednica Nadzornog odbora, iste su kao i u slučaju javne sednice i ličnog prisustva članova Nadzornog odbora.
Nadzorni odbor odluke iz svoje nadležnosti može da donese i bez održavanja sednice, ako je potpišu svi članovi Nadzornog odbora.
Član 25.
Nadzorni odbor je nadležan da:
- prati i kontroliše sprovođenja Zakona, Statuta i drugih akata SES-a;
- kontroliše materijalno i finansijsko poslovanje SES-a i njegovih organa;
- podnosi izveštaj Skupštini o svom radu;
Nadzorni odbor o uočenim nepravilnostima, bez odlaganja, pismeno obaveštava Predsednika SES-a i Predsedništvo.
VI Stručna služba
Član 26.
Stručna služba obavlja stručno-administrativne i finansijske poslove u okviru SES-a.
Status Stručne službe i zaposlenih, reguliše se Pravilnikom o sistematizaciji, organizaciji i radu i ugovorom o radu zaposlenih.
Na čelu Stručne službe nalazi se Rukovodilac stručne službe.
Rukovodilac stručne službe je nadležan da:
- rukovodi stručnom službom SES-a;
- pomaže svim organima SES-a u obavljanju poslova i zadataka;
- brine o sprovođenju odluka;
- organizuje i koordinira poslove u vezi sa aktivnostima funkcionalnih celina SES-a;
- formira i održava bazu podataka članova.
VII Funkcionalne celine
Član 27.
Svoje delatnosti SES obavlja preko sledećih funkcionalnih celina:
- časopis »Ekonomika preduzeća«
- Koizdavaštvo časopisa »Panoeconomicus« u saradnju sa Savezom ekonomista Vojvodine
- Centar za korporativno upravljanje
- Centar za naučne skupove, konferencije i druge vrste interakcija
- Komisija za međunarodnu saradnju
- Komisija za verifikaciju dostignuća ekonomske nauke i struke
Način i organizaciju rada funkcionalnih celina, odlukom, uređuje Predsedništvo SES-a.
VIII Javnost rada
Član 28.
Rad SES-a je javan. Javnost rada je obezbeđena obaveštavanjem članstva i šire javnosti o radu i aktivnostima SES-a putem:
- časopisa;
- saopštenja;
- javnih tribina, naučnih i stručnih skupova;
- naučnih i stručnih radova;
- internet prezentacija.
IX Finansiranje poslovanja
Član 29.
Rad SES-a finansira se od:
- članarina kolektivnih članova,
- kotizacija,
- sponzorstva i donacija,
- ostalih prihoda
X Odgovornost
Član 30.
Za svoje obaveze SES odgovara celokupnom svojom imovinom.
Članovi SES-a i organa SES-a mogu lično da odgovaraju za obaveze SES-a, samo ako postupaju sa imovinom SES-a kao da je u pitanju njihova lična imovina ili zloupotrebe SES za nezakonite radnje ili u prevarne svrhe.
Član 31.
Članovi organa SES-a i Predsednik SES-a kao zakonski zastupnik, odgovaraju solidarno za štetu koju svojim odlukama prouzrokuju SES-u, ako je ta odluka doneta grubom nepažnjom ili sa namerom da se šteta prouzrokuje, osim ako su u postupku donošenja odluke izdvojili svoje mišljenje u zapisniku.
Postupak za naknadu štete pokreće se na osnovu odluke Predsednika SES-a, odnosno Skupštine, ako se radi o odgovornosti Predsednika SES-a.
Odlukom se može odrediti posebni zastupnik SES-a za pokretanje i vođenje postupaka za naknadu štete.
XI Uslovi prestanka rada
Član 32.
SES prestaje sa radom na osnovu rešenja nadležnih državnih organa i/ili ako se broj članova SES-a smanji ispod Zakonom predviđenog broja određenog za osnivanje i/ili na osnovu odluke Skupštine.
U slučaju prestanka rada SES-a odluku o prenosu imovine na domaće neprofitabilno udruženje osnovano radi ostvarivanja istih ili sličnih ciljeva donosi Skupština na istoj sednici na kojoj je doneta odluka o prestanku rada SES-a, odnosno na kojoj je konstatovana odluka nadležnog organa o zabrani rada-prestanku rada SES-a.
XII Prelazne i završne odredbe
Član 33.
Inicijativu za izmene i dopune Statuta može da podnese najmanje 1/3 članova SES-a i/ili Predsedništvo.
Inicijativa se podnosi Predsedništvu koji odlučuje da li je zahtev osnovan i ako nađe da jeste izrađuje nacrt izmena i dopuna i dostavlja Skupštini na dalji postupak.
Član 34.
Statut, kao i Izmene i dopune Statuta, stupaju na snagu danom usvajanja od strane Skupštine.
U slučaju Izmene i dopune Statuta, Predsednik Skupštine, u roku od tri dana, od dana stupanja na snagu usvojenih Izmena i dopuna Statuta, obavezan je da sačini i potpiše prečišćen tekst Statuta.
Savez ekonomista Srbije
Prof. dr Kosta Josifidis
Predsednik Skupštine